בחורה מנגבת את הזיעה במצח בעזרת היד שלה

מי מבינכם היה באמת רוצה, בעיצומה של עונת הקיץ, להציג את עצמו לעיני כל, בעוד אגלי זיעה ניתזים מכל איברי גופו? סביר להניח, כי אף אחד מכם אינו מעוניין להיקלע לתרחיש שכזה. ולמען חידוד ההבנה שלכם, נציין כי הזאת יתר מסבה לעודף הזעה של הגוף, הרבה יותר מן הנורמה, כאשר לא תמיד ידועים הגורמים להתרחשותה. יש כיום מנעד רב של אפשרויות טיפול בהזעת יתר. טיפולים אשר, לכל הפחות, ימעיטו בסימפטומים הממש לא רצויים שלכם, ויגרמו לכם לקחת את המושכות ולשלוט על ההתנהלות בחיים שלכם. כדאי שתקראו בעיון את כל מה שנכתב במאמר הנ"ל, אף מכיוון שהשקענו בו למידה רבה, ובפרט באם אתם סובלים מהתופעה המביכה של הזעת יתר.

מה הינה הזעת יתר כללית?

הזעת יתר כללית הינה מצב של הזעת יתר, אשר חלה בעקבות קיומה של בעיה רפואית. כמו למשל – מחלת הפרקינסון או מחלת הסוכרת. שתיהן כאחת עלולות להסב להזעת יתר יותר מן הרצוי. התופעה נפוצה יותר בקרב מבוגרים.

מה הינה הזעת יתר?

ובאופן עקרוני, הזעת יתר חלה בעוד בלוטות הזיעה שבגוף נודעות בעודף פעילות. פעילות יתר אשר גורמת לגוף להמון הזעה, במקום ובזמן שמרבית בני האדם לא יזיעו. לעתים בעיות רגשיות, כדוגמת חרדות, מסבים להזעת יתר. בשביל המון בני אדם שסובלים מהזעת יתר, טיפול בהזעת יתר מתאים, שיאפשר להם לשלוט בתסמינים של הזעת יתר, עשוי להיות מאתגר מאי פעם.

איך מאבחנים לפני טיפול בהזעת יתר?

נקדים ונאמר, כי המצב של הזעת יתר עשוי להיות מלווה בחוסר נוחות, ואף מביך למדי. אחד הפתרונות של טיפול בהזעת יתר מתחיל בשיחה פתוחה וכנה עם רופא המשפחה, מה שרבים מסרבים, מחמת המבוכה, לעשות זאת, וחבל… הרופא יבחן את ההיסטוריה הרפואית, ויאמוד באופן יסודי את התופעות שמהן אתם סובלים. הוא ישאל אתכם שאלות, כמו למשל – מה הם הסימפטומים, ובאיזו תדירות אתם סובלים מהם. שמא תידרשו לעבור כמה בדיקות, על מנת שהרופא יוכל לבצע אבחון של הסיבות שמביאות את הגוף שלכם לכדי הזעת יתר. בדיקות כגון – שתן או דם יכולות להפריך או לאשר בעיות רפואיות גרידא.

לפני טיפול בהזעת יתר, יש לדעת מה יכול לסבך את הזעת היתר?

לפני שתעברו טיפול בהזעת יתר, עליכם להבין מה יכול לסבך את המצב הרפואי של הזעת יתר. במידה שהיא נמשכת זמן רב למדי, המצב יכול להסתבך לכדי סיכון ממשי של פיתוח זיהום בעור. כמו גם, אתם יכולים ללקות במחלות נפשיות כאלו ואחרות. יתכן שתשנו את שגרת היום שלכם, על מנת להחביא את מה שעובר עליכם מן הסביבה הקרובה. הזעת יתר ממושכת עשויה להיות כה קשה, עד שתימנעו מביצוע של פעולות בשגרה, כמו למשל – ללחוץ ידיים, או אף להרים אותן. יתכן שהנכם גם תוותרו על פעילויות שמסבות לכם אושר, על מנת להימנע ממבוכה של הזעת היתר. במצב חריג יותר, הזעת יתר עשויה לנבוע מתרחיש קשה שמסכן את החיים.

איזה טיפולים בהזעת יתר יש?

אין טיפול בהזעת יתר אחד ויחיד במינו, כי אם הספרות המקצועית של תחום הרפואה מעידה על מנעד רב של טיפולים למיגור התופעה המביכה או המביישת של הזעת היתר. מאוד סביר להניח, כי רופא המשפחה, שסוף כל סוף תגיעו לביקור אצלו, יורה לכם להמשיך את הטיפול, תוך כדי כך שהוא ישלח אתכם למומחה ברפואת עור, על מנת שתקבלו טיפול מקצועי ביותר בתופעה של הזעת יתר. יתכן שהרופא יתחיל את הטיפול מתוך המלצה חמה לשנות את אורח החיים שלכם, כמו גם להתחיל וליטול תרופות מסוימות. מה שבטוח, שהוא ישאל אתכם הרבה שאלות מנחות אודות הסימפטומים שלכם, כמו לדוגמה – מה מצב הבריאות הכללית שלכם, או באיזה תדירות אתם מזיעים, והאם זה קורה במקומות ספציפיים, וכיוצא בכך. טיפולים של הזעת יתר הינם רבים, כאמור לעיל, ובשל אילוצים טכניים, נציג בפניכם את המובילים שבהם, כלעיל –

• הטיפול בהזעת יתר באמצעות מגבונים מבד, בדרגה של רמה קלינית – מדובר על מגבונים מבד, מאוד עמידים, שאפשר לקבל מרשם מהרופא, והם בהחלט מסוגלים להפחית מהזעת היתר, בעיקר באזור של בית השחי. כל מגבון מבד חד פעמי, מגיע ארוז באריזה נפרדת. יש צורך לעשות שימוש במגבונים אלו על בסיס קבוע, כל יום, על מנת לראות תוצאות חיוביות בהזעת היתר.
  • תצטרכו לשנות את אורח החיים שלכם. עליכם לשנות את חיי השגרה שלכם, לרבות, לערוך אמבטיה יותר פעמים, או ללבוש בד נושם, כל זה יכול להיטיב עם התסמינים שאתם חווים בהזעת יתר.
  • תרופות שניטלות דרך הפה. תרופות מסוג אנטי כולינרגיות עשויות להסב לתופעה של אנטי פרספירציה, שמבוססות על אלומיניום, יכולות להיטיב עם המצב הקליני שבו אתם נמצאים. יתכן שתסבלו מתופעות לוואי לרבות – בריחת שתן או ראייה מטושטשת. יתכן שהרופא שלכם ימליץ על נטילת תרופות שנוגדות דיכאון. תרופות אלו מסוגלות להפחית את ההזעה, בכך שהן משככות את החרדות. כמו כן, יומלץ לכם על חוסמי בטא.
  • טיפול נוסף בהזעת יתר הוא אנטי פרספירנטים שמבוססים על אלומיניום. הם פועלים באמצעות איטום של בלוטות הזיעה, באופן כזה שהגוף חדל מייצור של זיעה. נוגדי הזעה חזקים יותר גם יכולים לסייע במצבכם. אך יש להם נטייה לגרום לתופעות לוואי, כמו למשל – גירויים בעור.