הסרת שומה בהליך כירורגי פשוט

בחורה מקבלת טיפול להסרת שומה בשכמה השמאלית

נגעים בעור כמו שומות שכיחים מאוד. מרבית הנגעים המופיעים בעור הם שפירים ורק מיעוט מזערי שלהם ממאירים וכל שומה יכולה להיות שונה בצורתה גודלה וצבעה. במאמר זה נעסוק בשומות באופן כללי ונרחיב לגבי שיטות להסרת שומות בכלל והסרת שומה בהליך כירורגי פשוט בפרט. נעסוק במטרות ההליך ומתי הוא מתבצע, אופן ביצוע ההליך ותהליך ההחלמה. על כל זאת ועוד במאמר זה.

מהן שומות

נקודות חן ושומות הן נגעים המופיעים על העור כסימנים חסרי צורה ובצבע מובחן. הסימנים עשויים להראות בתור חלק ממרקם העור או להיות מעל העור ולכלול שיערות. נקודות חן ושומות יכולות להופיע כבר מגיל אפס או להתפתח בהמשך החיים עם ההתבגרות של הרקמה. ישנו מרכיב גנטי המעורב בנטייה לפיתוח שומות ומרכיבים סביבתיים והתנהגותיים כמו חשיפה יתרה לשמש.

קבוצות בסיכון

במרבית המקרים שומות אינם מהווים סכנה רפואית. עם זאת ישנם קבוצות סיכון באוכלוסייה שנדרשים לזהירות יתרה ועליהם להיות במעקב רפואי של רופא עור. קבוצות סיכון הן בין היתר, בעלי שיער בלונדיני או אדמוני עם עור בהיר במיוחד, כאלה שבגופם יש למעלה מעשרים שומות ונקודות חן, בעלי נמשים ואנשים שקרובי משפחתם חלו במלנומה.

הסרת שומה

הסרת שומה בהליך כירורגי פשוט נעשה, הן מסיבות רפואיות והן מסיבות אסתטיות ובמקרים רבים משילוב של השניים. הסרת שומה מטעמים רפואיים נעשית כאשר ישנו חשש שהשומה עלולה להפוך בעתיד לגידול סרטני. במקרים אלו הסרת השומה נועדה, על מנת לבצע ביופסיה במעבדה הפתולוגית במטרה לאבחן אם מדובר בנגעים סרטניים ולטפל בהם מבעוד מועד.

מסיבות אסתטיות

במקרים רבים אין צורך רפואי בהסרת השומה וההסרה  נעשית מסיבות אסתטיות. לרוב מדובר בשומות הממוקמות באזורים החשופים של הגוף וכאשר הן נתפסות על ידי המטופל כלא אסתטיות. עניין זה הוא סובייקטיבי ולרוב תלוי בגודל של השומה ובמידת הבולטות שלה. ניתן להסיר שומות בשיטות שונות מלבד בהליך הכירורגי כאשר ההסרה נעשית מטעמי אסתטיקה.

שיטות להסרת שומות

כאשר אין צורך בהוצאת דגימה ניתן להסיר את השומה בדרכים נוספות ופחות פולשניות. ניתן לבצע הסרה בלייזר המסיר את נקודת החן או השומה באמצעות צריבת המקום. שיטה נוספת להסרה שומות ונקודות חן היא תוך שימוש במחט חשמלית. שיטות אלו מתאימות לנקודות חן ושומות שבאופן יחסי אינן בולטות מהעור. הליכים אלו מבוצעים בהרדמה מקומית.

הקפאה בחנקן

ניתן להסיר שומות גם באמצעות הקפאתם בחנקן נוזלי. ההקפאה ממיתה את התאים שבשומה ומספר ימים לאחר הטיפול השומה נופלת מעצמה. הסרת שומה באמצעות חנקן נוזלי עלולה לגרום לכאב מקומי ולחוסר נוחות זמנית. באופן כללי שיטות לא פולשניות עבור הסרת שומה עדיפות כאשר הדבר אפשרי אך הן פחות רלוונטיות כאשר ההסרה נדרשת מסיבות רפואיות.

הסרת שומה כירורגית

הליך כירורגי פשוט להסרת שומה מבוצע לאחר חיטוי האזור והרדמה מקומית. ההליך אורך בין דקות בודדות עד שעה בהתאם לגודל השומה, מיקומה ולמורכבות של החיתוך. הכירורג יבצע חתכים מדויקים בעומק הנדרש סביב השומה, על מנת לכרות אותה. בהליך זה המנתח הפלסטי צריך להשאיר שוליים סביב השומה המיועדת להסרה, על מנת לוודא שהעור מסביב אינו נגוע.

הסרה ותפירה

לאחר השלמת החיתוכים העדינים המנתח מסיר את השומה ותופר את המקום. כאשר הדבר אפשרי הוא יעשה שימוש בחוטי תפירה הנספגים בגוף, על מנת שהמטופל לא יצטרך להגיע שוב לצורך הוצאת התפרים. עם זאת ישנם מצבים בהם יש צורך בתפירה עילית והמטופל יידרש להגיע כעשרה ימים לאחר ביצוע ההליך ולהוציא את התפרים על ידי הכירורג.

אבחון פתולוגי

הסרת שומה בהליך כירורגי פשוט מאפשרת שליחת דגימה לבדיקת ביופסיה במעבדה וקבלת אבחון ממאירות בתוך מספר שבועות. הדבר נעשה כאשר ישנו חשד לגידול ממאיר ויש צורך לבצע אבחון פתולוגי לנגע שהוסר. מדובר על הליך כירורגי שנחשב לפשוט במיוחד ובדרך כלל ניתן לחזור לשגרה מיד לאחר הסרת השומה, תוך הגנה מקומית על האזור עד להחלמתו המלאה.

סיבוכים וסיכונים

להליך הסרת שומה כירורגית נלווים סיכונים וסיבוכים למרות שההליך נחשב לפשוט. קיים סיכון להתפתחות זיהום מקומי במקום שעשוי לגרום להפרשות ודימום. מענה לזיהום כולל טיפול אנטיביוטי במידת הצורך. יש סיכון גם לפגיעה מקומית בעצבים שיבוא לידי ביטוי בחוסר תחושה או בכאב עצבי. זיהוי וטיפול בסיבוכים מתבצע בביקורת הראשונה כשבוע לאחר ביצוע ההליך.

הנחיות לאחר ההליך

לאחר ההליך חשוב להקפיד על החיטוי והניקיון של האזור, על מנת למנוע התפתחות זיהומים ולסייע להתאחות והחלמה מהירה יותר. ההנחיה הרפואית בדרך כלל, כוללת שטיפה במי סבון פעמיים ביום ולאחר ייבוש האזור במגבת נקייה מריחה של קרם אנטי בקטריאלי. יש לוודא עם הרופא עד מתי לחבוש את הפצע ולמשך כמה זמן יש להימנע מחשיפת המקום לשמש.

מעקב אחרי השומות

כפי שציינו, הסרת שומה בהליך כירורגי לרוב מבוצעת מסיבות רפואיות. יש לעקוב אחרי התפתחות השומות בגוף על מנת למנוע התפתחות סרטנית. במידה ואתם מבחינים בשינוי בצבע, במרקם או בצורה של שומה מסוימת אל תתעלמו מכך. התייעצו עם רופא עור במהירות ונסו להבין אם כדאי לבצע הסרה וביופסיה ולבדוק אם התאים סרטניים או טרום סרטניים.

הסרה כירורגית לאבחון

לסיכום הנושא, במאמר זה עסקנו בשומות והסרתם. כפי שציינו, ישנם שיטות לא פולשניות שבאמצעותם ניתן להסיר שומות והן מתאימות בעיקר לצורך הסרה אסתטית. כאשר יש צורך בהסרה רפואית, ההליך הכירורגי נחוץ לצורך הוצאת הדגימה. לשם התאוששות והחלמה מהירה לאחר ההליך חשוב לשמור על ההתוויות הרפואיות בדגש על ניקיון וחיטוי למניעת זיהום.

מה היה במאמר

השאירו פרטים ואחזור אליכם בהקדם