בחורה תופסת את פנייה עם יד ימין

התחום של רפואת עור ומין עוסק באבחון וטיפול במחלות שפירות וממאירות של העור, הפה, הציפורניים, השיער ואיברי המין החיצוניים. התחום באנגלית קרוי דרמטולוגיה ומדובר בתחום התמחות עצמאי. במאמר זה נתמקד במחלות עור שפירות הנפוצות ביותר בישראל. נציג את המחלות, היפרהידרוזיס, שומות מרובות, אטופיק דרמטיטיס, הפרעות קרטניזציה, אקנה, דלקות עור במגע ופסוריאזיס. במאמר נציג מחלות עור אלו והטיפולים המרכזיים עבורם כיום.

הזעת יתר

אחת ממחלות העור הנפוצות ביותר היא היפרהידרוזיס או הזעת יתר בעברית. הערכות לגבי מדינת ישראל היא שכאחוז אחד מהאוכלוסייה הכללית סובלים מהזעת יתר. הסיבות להיווצרות התופעה אינן מובנות עד הסוף והתיאוריה המוסכמת ביותר היא שמדובר בתופעה הנגרמת בשל גירוי יתר או כשל במערכת העצבים. היא מאפיינת אנשים בריאים וצעירים, לרוב בגילאי 16-18.

טיפול ומענה

ישנם מספר טיפולים יעילים להזעת יתר ביניהם הזרקה של בוטוקס. הרעלן שבבוטוקס גורם לחסימה של הסיגנל העצבי העובר לבלוטות הזיעה אשר מורה לה להפריש את נוזלי הזיעה. קיימת גם אפשרות כירורגית להוציא את הבלוטות בניתוח אנדוסקופי בניתוח זעיר פולשני  שבמהלכו חותכים את העצב שאחראי להזעה. ישנם גם תכשירים טבעיים שונים שיכולים לסייע.

שומות מרובות

מצב נוסף ששכיחותו גבוהה בתחום רפואת עור ומין הוא שומות מרובות. מדובר על תופעה עורית שאינה בהכרח מוגדרת כמחלה מכיוון שמרבית השומות הן גידולים שפירים שאינם נושאים השלכות רפואיות כלשהן. עם זאת, חשוב לעקוב אחר שומות חשודות ולוודא שהן אינן ממאירות ואנשים עם מעל ל-50 שומות בגופם נחשבים לקבוצת סיכון יתר להתפתחות של סרטן העור.

אטופיק דרמטיטיס

מחלה זו מוכרת בשמות, אסתמה של העור או אקזמה אטופית ולמעשה מדובר במחלה דלקתית כרונית של העור הפוגעת בתינוקות וילדים רבים וגם במעט מבוגרים. מאפייני המחלה כוללים גרד, תפרחת ויובש של העור. במקרים מסוימים מתפרצים נגעים אדומים המלווים בשלפוחיות או בגלדים. גוון העור יכול להפוך לאדום חום ולהתעבות במוקדי המחלה.

גישה טיפולית

הטיפול במחלת עור זו כוללת מרכיבים שונים של רפואת עור ומין לרבות, טיפול משחתי בעת החמרת המצב, הקפדה על אורח חיים מסוים, וטיפולים קבועים לשימור המצב. יש להימנע מגירויי של העור ועל שימון שלו לשמירה על לחותו. ישנם סוגים רבים של קרם לחות המותאמים לסובלים ממחלת עור זו ומומלץ להתנסות בדוגמית טרם הרכישה על מנת לוודא התאמה אישית.

הפרעות קרטניזציה

הפרעות קרטיניזציה של העור כוללות מספר מחלות עור המתאפיינות בהתעבות של העור על רקע קרטיניזציה. מדובר על תהליך שבו התאים הקרטינוציטים המצויים בשכבת האידרמיס בעור מייצרים את החומר קרטין בכמות עודפת. בין המחלות הללו נכללות  קשקשת העור על רקע גנטי, קשקשת עור נרכשת ותסמונת סיוגרן הקשורה בתפקוד לקוי של בלוטות ההפרשה בגוף.

אקנה

בתחום של רפואת עור ומין יש מקום של כבוד לטיפול באקנה. מדובר על מחלת עור שכיחה שפוגעת בעיקר במתבגרים. נגעי האקנה או החצ'קונים בשפת העם מתפתחים סביב זקיקי השיער עקב שילוב של מספר גורמים כמו, השפעות הורמונליות, קילוף לא תקין של תאי האפיתל, סתימת הפתח של זקיק השערה, עלייה ביצירת החלב בבלוטות החלב וזיהום חיידקי.

טיפול באקנה

הטיפול באקנה עשוי להיות ממושך ולכלול טיפול תרופתי בבלעה ותכשירים קוסמטיים ומשחות שונות. התרופות העיקריות שמשמשות כיום לטיפול באקנה הם, רטינואידים, בנזואיל פראוקסיד, וטיפולים הורמונליים או אנטיביוטיים במתן מקומי או בכדורים. הטיפול באנטיביוטיקה הינו  מוגבל בזמן, מכיוון שהחיידקים עשויים לפתח עמידות במקרה של אנטיביוטיקה ממושכת.

דלקות עור במגע

דלקת עור במגע נגרמת כאשר חומר זר החודר לעור דרך חתכים שונים מייצר דלקת באופן ישיר או באופן עקיף באמצעות הפעלת המערכת החיסונית. דלקת עור במגע באה לידי ביטוי בעור אדום ומגורה ולעתים גם בעיבוי של העור ושלפוחיות. דלקת מסוג זה יוצרת גרד רב ומעוררת אי נוחות גדולה בקרב הסובלים ממנה. מדובר במחלה העורית השכיחה ביותר בקרב האוכלוסייה.

על מנת להתאים את טיפול המתאים לדלקת זו רופא המתמחה בתחום רפואת עור ומין צריך לזהות את החומר המוביל לתגובה הדלקתית. הדבר נעשה באמצעות תבחיני מטלית הכוללים חומרים שבשימוש במוצרי קוסמטיקה, טקסטיל וחומרי ניקוי. לאחר הזיהוי ניתן להימנע מחשיפה לחומר המעורר את הדלקת.

פסוריאזיס

פסוריאזיס היא דלקת כרונית שפוגעת בעור ומתאפיינת בחלוקה מהירה של תאי עור והגעת תאי עור לא בשלים אל שכבת העור החיצונית. לפסוריאזיס נלווים נגעים באזורים שונים על גבי העור המופיעים בדפוס של התקפים עם התלקחויות והפוגות. שכיחות המחלה גבוהה יותר בקרב אנשים ממוצא אירופאי והיא מאפיינת הן גברים והן נשים ברמה דומה.

ישנם מגוון טיפולים שונים לפסוריאזיס לרבות טיפול מקומי בנגעים עם משחות סטרואידיות ותכשירים נוספים. ישנם גם טיפולים של חשיפה מבוקרת לקרני אור באורכי גל ספציפיים לצד  טיפולים תרופתיים סיסטמיים עם תרופות מסוג רטינואידים, מטוטרקסט וציקלוספורין. ישנן גם תרופות ביולוגיות לפסוריאזיס אשר נועדו להשפיע באופן ממוקד על התהליכים במערכת החיסון.

סיכום רפואת עור ומין

לסיכום הנושא במאמר זה דנו בקצרה במספר מחלות עור נפוצות במיוחד בישראל. המחלות בהם דנו הם, היפרהידרוזיס, שומות מרובות, אקזמה, הפרעות קרטניזציה, אקנה, דלקות עור במגע ופסוריאזיס. בכל מקרה בה אתם סובלים מתופעות לא מובנות או ברורות בעור יש לקבוע בדיקה אצל רופא המתמחה בתחום רפואת עור ומין לצורך אבחון ותחילת טיפול מהיר ככל שניתן.

מה היה במאמר

השאירו פרטים ואחזור אליכם בהקדם